

|

|
...........................................................................................................................
>
P |
Pakt o stabilnosti (Stability Pact/Pact de stabilité) |
Strateški cilj
Pakta o stabilnosti za
jugoistočnu Europu, političkog dokumenta usuglašenog 10. lipnja
1999. godine u Kölnu, jest stabilizacija u regiji putem
približavanja zemalja jugoistočne Europe euroatlantskim strukturama
i jačanje međusobne suradnje.
Pakt postavlja okvir za suradnju država regije jugoistočne Europe,
država članica EU, SAD-a, Ruske Federacije i međunarodnih
organizacija (OESS-a,
Vijeća Europe,
UN-a,
NATO-a, Zapadnoeuropske unije - WEU,
Visokog povjerenstva Ujedinjenih naroda za izbjeglice -
UNHCR i Organizacije za ekonomsku
suradnju i razvoj - OECD),
uključujući i međunarodne financijske institucije (MMF,
Svjetsku banku,
Europsku investicijsku banku i
Europsku banku za obnovu i razvoj)
te regionalne inicijative (Royaumont proces, Gospodarsku suradnju
crnomorskih zemalja - BSEC,
Srednjoeuropsku inicijativu - CEI,
Inicijativu za suradnju u jugoistočnoj Europi -
SECI i Proces suradnje
jugoistočne Europe - SEECP). U
Republici Hrvatskoj je za koordinaciju svih aktivnosti u vezi s
Paktom zaduženo
Ministarstvo vanjskih poslova. |
Peti/Šesti okvirni program
(Fifth/Sixth Framework Programme/Cinquième/Sixiéme programme
cadre) |
Peti, tj.
šesti okvirni program temeljni je instrument provedbe zajedničke
politike Europske unije namijenjene poticanju istraživanja i
tehnološkog razvoja. Ovaj program pomaže pri organizaciji suradnje
između sveučilišta, istraživačkih centara i industrija (uključujući
i mala i srednja poduzeća), te pruža financijsku podršku za njihove
zajedničke projekte. Peti okvirni program nastavlja se na prethodne
višegodišnje okvirne programe (prvi, drugi, treći i četvrti), a
postavljen je za razdoblje od 1998. do 2002. godine s proračunom od
oko 15 milijardi eura. U srpnju 2002. godine predstavljen je Šesti
okvirni program (2003.-2006.), čiji proračun iznosi 17,5 milijardi
eura. U Republici Hrvatskoj je za suradnju u sklopu ovog programa EU
zaduženo Ministarstvo znanosti i
tehnologije. |
Phare |
Phare program pomoći ustanovljen je
1989. godine, nakon pada komunizma u srednjoj i istočnoj Europi, s
ciljem gospodarske obnove zemalja u regiji. Isprva je obuhvaćao samo
Poljsku i Mađarsku, no s vremenom se proširio na današnjih 13
zemalja srednje i istočne Europe korisnica sredstava Phare programa
(uz Poljsku i Mađarsku, to su i: Albanija, Bugarska, Češka,
Estonija, Makedonija, Latvija, Litva, Rumunjska, Slovačka i
Slovenija, pri čemu je u Albaniji i Makedoniji 2000. godine Phare
zamijenjen programom CARDS). Osim pomoći u obnovi gospodarstava tih
zemalja (posebice u području izgradnje infrastrukture, razvoja
privatnog sektora i pomoći poduzećima, obrazovanju, usavršavanju i
istraživanju, zaštiti okoliša i nuklearnoj sigurnosti te
restrukturiranju poljoprivrede), Phare je glavni financijski
instrument predpristupne strategije za deset zemalja srednje i
istočne Europe, koje su podnijele molbu za članstvo u Europskoj
uniji. Ciljevi Phare programa za razdoblje 2000.-2006. prvenstveno
su usmjereni na izgradnju institucija neophodnih u procesu
približavanja europskim integracijama te financiranje investicija u
zemljama kandidatima za članstvo. |
Postupak suodlučivanja (Codecision procedure/Procédure de codécision ) |
Postupak suodlučivanja vrsta je
procedure donošenja odluka (uz postupak konzultacije, postupak
suradnje te pristanak Parlamenta) uveden Ugovorom iz Maastrichta.
Tim se postupkom Europskom parlamentu daje veća moć u usvajanju
pravnih instrumenata zajedno s Vijećem Europske unije. U praksi,
time je dana veća zakonodavna vlast Parlamentu (u odnosu na
Komisiju) u ovim područjima: slobodno kretanje radnika, pravo
osnivanja poduzeća, usluge, unutarnje tržište, obrazovanje
(poticajne mjere), zdravstvo (poticajne mjere), zaštita potrošača,
transeuropske mreže (upute), zaštita okoliša (opći program
aktivnosti), kultura (poticajne mjere) i istraživanje. Ugovorom iz
Amsterdama postupak suodlučivanja pojednostavljen je i proširen na
područja socijalne neprihvaćenosti, javnoga zdravstva i borbe protiv
pronevjera koje utječu na financijske interese Zajednice. |
Pravna stečevina zajednice |
Pravna stečevina Zajednice tj. acquis
communautaire, franc. (skraćeno acquis), tj. pravna stečevina
Zajednice, skup je prava i obveza koji sve zemlje članice obvezuju i
povezuju unutar Europske unije. Acquis ne predstavlja samo pravo u
užem smislu budući da obuhvaća: sadržaj, načela i političke ciljeve
osnivačkih ugovora, zakonodavstvo usvojeno primjenom osnivačkih
ugovora te presuda Suda Europske zajednice, deklaracije i rezolucije
koje je Unija usvojila, mjere koje se odnose na zajedničku vanjsku i
sigurnosnu politiku, mjere koje se odnose na pravosuđe i unutarnje
poslove te međunarodne ugovore koje je sklopila Zajednica, kao i
ugovore između zemalja članica u području djelovanja Unije.
Svaka država koja želi postati članicom Europske unije mora
prihvatiti odluke iz osnivačkih ugovora, i uskladiti svoje
zakonodavstvo s pravnom stečevinom Zajednice. |
Pristupno partnerstvo (Accession Partnership/Partenariat d'adhésion) |
Pristupno partnerstvo glavni je
instrument predpristupne strategije zemlje kandidata i EU (proces
koji je definiralo Europsko vijeće u Luksemburgu 1997. godine), a
sastoji se od određivanja prioriteta i financijske pomoći te
pripreme za pregovore zemalja kandidata kroz screening. Tim se
partnerstvom zajednički određuju kratkoročni i srednjoročni
prioriteti na putu k punopravnom članstvu. Putem tog instrumenta
također se određuje financijska pomoć EU u ispunjavanju prioritetnih
ciljeva, kao i uvjeti vezani za tu financijsku pomoć. |
Privremeni sporazum
(Interim Agreement/Accord intérimaire) |
Privremeni sporazum je sporazum kojim se
uređuju trgovinska pitanja iz sporazuma o pridruživanju između EU i
države potpisnice sporazuma o pridruživanju. Taj sporazum uređuje
trgovinske odnose određene sporazumom o pridruživanju do njegova
stupanja na snagu. Privremeni sporazum o trgovinskim i s njima
povezanim pitanjima između Republike Hrvatske, s jedne strane, i
Europske zajednice, s druge strane, koji je istovremeno i dio
Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju, a tiče se ukidanja carina
i drugih ograničenja na razmjenu roba između Hrvatske i EU,
primjenjuje se od 1. ožujka 2002. godine. Za razliku od Sporazuma o
stabilizaciji i pridruživanju, koji je u procesu ratifikacije,
Privremeni se sporazum već primjenjuje budući da su trgovinska
pitanja u nadležnosti Zajednice, što znači da njegovo stupanje na
snagu ne podrazumijeva i proces ratifikacije u svim državama
članicama EU. |
Proces stabilizacije i pridruživanja
(Stabilisation and Association process/Processus de stabilisation et d'association) |
U kontekstu doprinosa procesu
stabilizacije zemalja jugoistočne Europe, Europska je komisija u
svibnju 1999. godine predložila stvaranje procesa stabilizacije i
pridruživanja za Albaniju, Bosnu i Hercegovinu, Hrvatsku, Makedoniju
i Saveznu Republiku Jugoslaviju, kojim se unapređuje do tada
postojeći Regionalni pristup Europske unije prema zemljama regije.
Proces stabilizacije i pridruživanja, strategija EU prema zemljama
jugoistočne Europe uključuje šest elemenata:
(1) Sporazum o stabilizaciji i
pridruživanju, kao novu vrstu ugovornih odnosa (tzv. sporazum o
pridruživanju treće generacije);
(2) razvoj postojećih gospodarskih i trgovačkih odnosa s regijom i
unutar regije;
(3) razvoj, odnosno djelomičnu prenamjenu postojeće gospodarske i
financijske pomoći (CARDS – Community Assistance for
Reconstruction, Development and Stabilisation);
(4) povećanu pomoć za demokratizaciju, razvoj civilnog društva,
obrazovanje i izgradnju institucija;
(5) korištenje mogućnosti za suradnju u raznim područjima,
uključujući pravosuđe i unutarnje poslove;
(6) razvoj političkog dijaloga, uključujući i politički dijalog na
regionalnoj osnovi.
|
Proširenje Europske unije (EU Enlargement/Enlargissement de
l'UE) |
Proširenje Europske unije izraz je koji
se koristi za proces primanja u punopravno članstvo novih članica.
Od svojih početaka, Europska je unija doživjela četiri vala
proširenja i posljednjih se godina priprema za peti, dosad najveći
val proširenja (na baltičke zemlje te zemlje srednje i južne
Europe). Ukupno 12 zemalja trenutno pregovara s EU za punopravno
članstvo (Bugarska, Cipar, Češka, Mađarska, Slovačka, Estonija,
Letonija, Litva, Malta, Poljska, Rumunjska, Slovenija). Uz navedenih
12 zemalja, Turskoj je priznat status kandidata za članstvo u EU.
Ovako veliko proširenje predstavlja jedan od najvećih izazova za
Europsku uniju jer bi u budućnosti to značilo da će EU brojati
dvostruko više zemalja članica. Ciljevi su proširenja EU povećanje
sigurnosti, stabilnosti te blagostanja na europskom kontinentu.
Ugovorom iz Nice uređeni su odnosi i institucije u Uniji, koji će
vrijediti nakon priključenja prvih zemalja kandidata. |
|