...........................................................................................................................
>
S |
SAPARD
(Special Accession Programme for Agriculture and Rural
Development/Programme spécial d'adhésion pour l'agriculture et le
développement rural) |
SAPARD je posebni pristupni program
Europske unije za poljoprivredu i ruralni razvoj namijenjen državama
kandidatima za članstvo u EU. Cilj je ovog programa pomoći državama
kandidatima u rješavanju problema strukturnih prilagodbi u njihovim
poljoprivrednim sektorima i ruralnim područjima te pružanje pomoći u
provedbi pravne stečevine Zajednice u području zajedničke
poljoprivredne politike te svog relevantnog zakonodavstva. Program
je pokrenut početkom 2000. godine, a države kandidati imaju ga pravo
koristiti sve do priključenja Uniji. |
Schengenski sporazum (Schengen agreement/Accord de Schengen) |
Sporazumom sklopljenim u lipnju 1985.
godine u Schengenu u Luksemburgu, Belgija, Francuska, Luksemburg,
Njemačka i Nizozemska dogovorile su postupno ukidanje unutarnjih
zajedničkih graničnih kontrola i uvođenje slobode kretanja za sve
fizičke osobe - državljane zemalja potpisnica sporazuma, drugih
zemalja članica EU ili trećih zemalja. Schengensku konvenciju
potpisalo je tih pet zemalja 1990. godine, a njome su ustanovljena
jamstva za provedbu slobode kretanja. Potpisnicama su se pridružile
i Italija (1990.), Portugal i Španjolska (1991.), Grčka (1992.),
Austrija (1995.), te Švedska, Finska i Danska (1996.). Schengenski
sporazum i konvencija, zajedno s deklaracijama i odlukama donesenim
pri Schengenskom izvršnom odboru, čine tzv. schengenski acquis, koji
je ušao u tekst Ugovora iz Amsterdama jer se bavi jednim dijelom
unutarnjeg tržišta - slobodnim kretanjem ljudi. Island i Norveška
(zemlje koje nisu članice EU) također su s EU potpisali sporazum
kojim se uključuju u provedbu i razvoj schengenskog acquisa. |
Socrates |
Socrates je program Europske unije u području obrazovanja, koji
obuhvaća suradnju između država korisnica programa u području
predškolskog, osnovnoškolskog, srednjoškolskog, visokoškolskog te
cjeloživotnog obrazovanja i usavršavanja. Ciljevi su Socrates
programa stvaranje "Europe znanja" kroz promicanje mobilnosti i
učenja stranih jezika u području obrazovanja. Socrates se sastoji od
ovih aktivnosti: Comenius - namijenjen razmjeni i suradnji u
predškolskom i osnovnoškolskom obrazovanju; Erasmus - namijenjen
razmjeni i suradnji u visokom školstvu; Grundtvig - namijenjen
razmjeni i suradnji u području obrazovanja odraslih osoba; Lingua -
namijenjen učenju europskih jezika; Minerva - namijenjena uporabi
informatičkih i komunikacijskih tehnologija u obrazovanju. ;
praćenje i inovacija obrazovnih sustava i politika, zajedničke
aktivnosti s drugim europskim programima te dodatne mjere. |
Screening/Criblage |
Screening je prvi stupanj analize
usklađenosti nacionalnih zakona i propisa s pravnom stečevinom
Zajednice, koji zajedno provode zemlja kandidat za članstvo u
Europskoj uniji i Europska komisija. Analiza po sektorima omogućuje
kandidatima da dobiju pregled nad pravnim instrumentima koje trebaju
usvojiti ili dodati već postojećima, a u cilju postizanja
usklađenosti nacionalnog zakonodavstava s acquisom. Screening služi
kao temelj za bilateralne pregovore između EU i zemlje kandidata za
članstvo. |
Skupština europskih regija
(Assembly of European Regions - AER/Assemblée des Régions
d'Europe - ARE) |
Skupština europskih regija politička je organizacija koja promiče
sudjelovanje regija u donošenju politika na europskoj razini te
međuregionalnu suradnju između regija u Europi. Njezina se zadaća
sastoji u zastupanju interesa regija kroz promicanje regionalizacije
te institucionalizacije sudjelovanja regija u europskoj politici.
Osnovana 1985. godine, sa sjedištem u Strasbourgu u Francuskoj,
Skupština europskih regija danas broji 250 članica - regija iz 26
europskih država, i 13 članica - međuregionalnih organizacija.
|
Sporazum o slobodnoj trgovini/Područje slobodne trgovine
(Free trade area agreement, Free trade area/L'accord de libre échange, la zone de libre échange) |
Sporazumom o slobodnoj trgovini dvije ili više zemalja ukidaju ili
smanjuju carine i necarinske barijere na proizvode/usluge određene
sporazumom. Područje slobodne trgovine treba razlikovati od carinske
unije, koja je dublji oblik ekonomskog povezivanja dviju ili više
zemalja te uključuje zajedničku carinsku politiku prema trećim
zemljama. |
Sporazum o stabilizaciji i pridruživanju
(Stabilisation and Association Agreement - L'accord de stabilisation et d'association) |
Sporazum o stabilizaciji i pridruživanju
nova je generacija europskih sporazuma ponuđena zemljama jugoistočne
Europe u sklopu procesa stabilizacije i pridruživanja. Sporazumom se
uređuju opća načela, politički dijalog, regionalna suradnja,
slobodno kretanje roba, kretanje radnika, osnivanje pravnih osoba,
pružanje usluga i kapitala, usklađivanje zakona, provedba zakona i
pravila tržišnog natjecanja, pravosuđe i unutarnji odnosi, politike
suradnje i financijska suradnja. Ciljevi su tog sporazuma:
razvijanje političkog dijaloga između Unije i zemlje potpisnice
sporazuma, početak postupnog usklađivanja nacionalnog zakonodavstva
zemlje potpisnice s pravnom stečevinom Zajednice, promicanje
gospodarskih odnosa dviju strana, postupno razvijanje zone slobodne
trgovine između dviju strana te poticanje regionalne suradnje u
sklopu procesa stabilizacije i pridruživanja. Sporazum daje zemlji
potpisnici status potencijalnog kandidata za članstvo u EU.
Republika Hrvatska potpisala je takav sporazum s Europskom unijom
29. listopada 2001. godine. |
Sporazum o suradnji
(Cooperation agreement/Accord de coopération) |
Sporazum o suradnji posebna je vrsta
sporazuma koje Europska unija potpisuje s trećim zemljama, i kojima
stvara okvir za širenje odnosa s tim zemljama i izvan trgovinskih
veza. Bivša Jugoslavija imala je Sporazum o suradnji još od 1980.
godine, koji je u mnogočemu bio specifičan (u odnosu na sporazume o
suradnji koje je EZ zaključivala s mediteranskim zemljama). Taj je
sporazum bivšoj Jugoslaviji omogućavao veće beneficije bez obveze
reciprociteta i suradnju na različitim područjima
(tehničko-tehnološka i financijska suradnja). Slični sporazumi, koji
su se nazivali “sporazumi o suradnji i trgovini”, zaključivali su se
početkom 90-ih sa zemljama srednje i istočne Europe u sklopu njihova
približavanja europskim integracijama. |
Strukturni fondovi, Kohezijski fond
(Structural funds, Cohesion Fund/Fonds structurels, Fonds de cohésion) |
Strukturni fondovi i Kohezijski fond
čine dio strukurne politike Unije, kojoj je cilj smanjiti jaz u
razvoju između bogatijih i siromašnijih regija i zemalja članica EU
te promicati ekonomsku i socijalnu jednakost. Strukturni fondovi
čine otprilike trećinu proračuna EU: 90% tog iznosa troši se na
razvoj regija, a 10% na razvoj tzv. kohezijskih zemalja (Grčka,
Irska, Portugal i Španjolska). |
Studija učinaka
(Impact Assesment study/Étude d'impact) |
Studija učinaka analiza je rizika, mogućnosti, troškova i prednosti
primjene određenih mjera ili propisa, tj. pravne stečevine Zajednice
(u kontekstu europskih integracija) za gospodarstvo općenito,
državni proračun te različite interesne skupine u društvu.
Vlada Republike Hrvatske u srpnju
2002. godine izdala je prvu u nizu takvih studija učinaka propisa
Europske zajednice. |
Stupovi Europske unije
(Pillars of the European Union/Piliers de l'Union européenne) |
Za
Europsku uniju kaže se da podsjeća na prednji dio grčkoga hrama koji
leži na tri stupa. Ta se slika počela rabiti kako bi se opisala
struktura Unije ustrojena u Maastrichtu 1992. godine.
Prvi stup EU čine carinska unija, jedinstveno tržište, zajednička
poljoprivredna politika, strukturalne politike i monetarna unija.
Drugi stup obuhvaća zajedničku vanjsku i sigurnosnu politiku, a
treći suradnju u pravosuđu i unutarnjim poslovima.
Osnovna razlika između prvog i druga dva stupa leži u tome što
jedino prvi stup koristi pravno obvezujuće instrumente i procedure
temeljene na Rimskim ugovorima. Druga su dva stupa pretežno u
nadležnosti Europskoga vijeća i Vijeća Europske unije, te su više
međuvladina karaktera. |
Sud pravde Europske zajednice
(Court of Justice of the European Community/Cours de justice des
Communautés européennes) |
Sud pravde Europske zajednice
jedini je ovlašteni tumač odredaba osnivačkih ugovora EU. Njegova je
funkcija dvojaka: (1) odgovornost za izravnu primjenu prava
Zajednice u određenim slučajevima i (2) opća odgovornost za
tumačenje odredaba prava EU, pri čemu treba nastojati osigurati
njegovu stalnu i jednaku primjenu. Sud se može pozvati da odluči o
slučajevima koje podnose zemlje članice, institucije Zajednice te
pravne i fizičke osobe. On omogućuje istovjetno tumačenje zakona
Zajednice na njezinu području putem tijesne suradnje s nacionalnim
sudovima i županijskim sudovima kroz prethodni postupak za tumačenje
prava Zajednice. Sjedište Suda je u Luksemburgu. |
Suradnja u području pravosuđa i unutarnjih poslova
(Cooperation in the field of Justice and home affairs/Coopération dans le domaine de la justice et des affaires intérieures- JAI) |
Suradnja u području pravosuđa i
unutarnjih poslova čini treći stup EU, u sklopu kojega se zajedničko
djelovanje zemalja članica još uvijek temelji na međuvladinoj
suradnji. Suradnja se ostvaruje u ovim područjima: problemi
imigracije i azila, borba protiv trgovine drogom i oružjem,
suzbijanje rasizma i ksenofobije, borba protiv terorizma,
međunarodne pronevjere, suradnja sudova u građanskim sporovima,
carinska suradnja i suradnja između policije zemalja članica.
Ugovorom iz Amsterdama reorganizirana je suradnja u području
pravosuđa i unutarnjih poslova, pri čemu su pojedini dijelovi
preneseni u nadležnost Zajednice (politika azila, vanjske granice,
politika useljavanja), tj. prvog stupa EU. |
Sustav trgovinskih povlastica
(Scheme of trade preferentials/Régime des préférences commerciales) |
Uredbama Vijeća EU Europska unija
određuje opće uvjete preferencijalnog uvoza proizvoda iz zemalja s
kojima Unija nije ugovorno regulirala taj uvoz. Sustav trgovinskih
povlastica jedan je od instrumenata vanjske politike EU, koji s
obnavljanjem trgovinskih povlastica povezuje uvjete poštovanja
ljudskih prava, demokracije i slično. U prosincu 1999. godine Vijeće
je donijelo uredbu o trgovinskim povlasticama do kraja 2001. godine
za proizvode podrijetlom iz Bosne i Hercegovine te Hrvatske. Tom se
uredbom određuju količinski limiti za industrijske, tekstilne i
poljoprivredne proizvode. Ta je uredba po prvi put odredila kvote
zasebno za Hrvatsku, i to za dvogodišnje razdoblje (prije su se
kvote određivale za godinu dana). |